Ankstyvojo amžiaus vaikų dvikalbis ugdymas: nauda ir iššūkiai

  • Teksto dydis:

Dvikalbis ugdymas – kalbinių kompetencijų ugdymas, kuris vyksta dviem ar daugiau kalbomis įvairiuose kontekstuose. Ankstyvojo ugdymo mokyklos „Eureka“ mokytoja Aistė Marija Liubinaitė pateikia dvikalbio ugdymo apibrėžimą, naudą, tėvams ir vaikams tenkančius iššūkius.

Kas yra dvikalbis ugdymas

Remiantis „Cambridge International“ publikuotu straipsniu, dvikalbis ugdymas vyksta, kai žmonės bendraudami įvairiuose kontekstuose nuolat vartoja dvi ar daugiau kalbų. Ankstyvojo ugdymo mokykloje vaikus dvikalbio ugdymo metodu mokome jau nuo dvejų metų. Dvikalbis ugdymas yra integruotas į kasdienį mokymo procesą. Klasėse su vaikais dirba mokytojai, kalbantys gimtąja lietuvių kalba ir kalbantys anglų kalba.

Bendraujant su vaikais ir veiklų metu mokytojai naudoja panardinimo į kalbą metodą. Kas tai? Vieną dieną su vaikais ryto pokalbio metu gimtąja kalba aptariame orą, o kitą dieną toks pokalbis identiška struktūra ir sakiniais vyksta tik anglų kalba, nevartojant gimtosios kalbos.

Kasdienėje kalboje vaikai dažnai girdi prašymus anglų kalba, pvz., pakelti ranką, nusivalyti stalą, padėti draugui. Vaikai geba įvardyti aplinkoje esančius daiktus anglų kalba, kadangi nuolat juos girdi.

„Iš mokymo patirties galiu pasidalyti, kad anglų kalbos vartojimo lūžis, kai vaikas pradeda gerai suprasti ir pats bandyti kalbėti, įvyksta po pusės metų ar metų. Vyriausi vaikai, penkerių–šešerių metų, puikiai komunikuoja anglų kalba“, – dalijasi mokytoja Aistė.

„Ankstyvojo amžiaus vaikai yra labai imlūs, o kalbos integravimas į ugdymo procesą vyksta labai natūraliai“, – sako Aistė Marija Liubinaitė. Asmeninio archyvo nuotr.

Nauda vaiko ugdymui

Dvikalbis ugdymas turi daug naudos vaiko ugdymui. „Noriu pasidalyti savo patirtimi ir „British Vietnamese International School“ publikuoto straipsnio duomenimis, kuriame išskiriami dvikalbio ugdymo pranašumai“, – teigia mokytoja Aistė.

• Pagerėja pažinimo kompetencija. Antrąją kalbą mokantys vaikai geriau atlieka užduotis, kurioms atlikti reikalingas kūrybiškas mąstymas, yra gabesni savo gimtosios kalbos gilesniam mokymuisi.

• Geresni akademiniai pasiekimai. Geresni akademiniai pasiekimai siejami ir su pagerėjusia smegenų veikla, nes besimokantys dvikalbystės turi atpažinti, rasti prasmę ir pasirinkti bendravimo kalbą.

• Išvystyta atmintis. Dviem ar daugiau kalbų kalbantys vaikai pagal atliktus tyrimus turi ir geresnę atmintį. Yra linkę greičiau ir lengviau įsiminti informaciją nei bendraamžiai.

• Didesnė tolerancija ir supratimas. Kalbų mokėjimas padeda betarpiškai bendrauti su kitataučiais, todėl bendravimas tampa prasmingesnis ir padeda geriau suvokti kultūrinius skirtumus.

• Smegenų vykdomosios funkcijos pagerėjimas. Keliomis kalbomis kalbantys žmonės geriau sprendžia problemas. Jų smegenys geba greičiau atskirti svarbią ir aktualią informaciją nuo nereikšmingos ir tai padeda greičiau ir sklandžiau priimti sprendimus.

Ko nereikėtų išsigąsti tėvams

„Iš tiesų tėvams svarbu neišsigąsti, kad vaikas gali jausti stresą nesuprasdamas kitos kalbos. Ankstyvojo amžiaus vaikai yra labai imlūs, o kalbos integravimas į ugdymo procesą vyksta labai natūraliai. Viena iš veiklų, temų, o gal net visos dienos programa yra nagrinėjama antrąja kalba, vaikai natūraliai mokosi skaičių, raidžių, figūrų ir kitos mokomosios medžiagos vartodami abi kalbas“, – paaiškina mokytoja Aistė.

Rezultatų nepajusime nei po savaitės, nei po mėnesio. Šis ugdymo procesas yra tęstinis, o kiekvienas vaikas – individualus ir išskirtinis.

„Kartais tikrojo rezultato gali tekti laukti ir metus, dažnai vaikai kaupia informaciją, mokosi, bet ne visada yra linkę ja dalytis, kai mes to norime. Dėl šios priežasties turime būti kantrūs, bet galiu užtikrinti, kad jie tai padarys, kai bus tam pasiruošę“, – drąsina pedagogė.

Dvikalbis ugdymas gali būti iššūkis vaikui, tėvams ir mokytojui, svarbiausia duoti laiko vaikui apsiprasti ir galiausiai visi proceso dalyviai galės džiaugtis puikiais kalbiniais rezultatais ir ugdymo nauda.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Labai gražu, kai

Labai gražu, kai portretas
Tėvui apie 50 metų, mamai virš 35 ar net virš 45 metų, o vaikas mažas, dar vaikų darželyje. Trejų metukų nekalba jokia kalba, klykteli kaip beždžionė uūū arba mumūūū, ....štai, tokius ir atveda į brangiausias privačias mokyklas ir vėliau MRU jie tampa prokurorais ar viešojo administravimo žinovais, įsidarbina ministerijose ar statutinėje tarnyboje. Tik niekas išlieka nepakitę. Jie jokia kalba daugiau kaip mumūūū ar bebęęę nepasako, nes nemoka. Skaičiuoti irgi nemoka. Bet žino, kurią dieną išmokami atlyginimai ir moka su banko kortele nusipirkti grožio salone paslaugą - susižeisti botokso ar pasidaryti plaukų depiliacija ne tik ant nugaros, bet ir ant veido, net kai dokumentuose užrašyta mot.lytis ir visi tikisi, jog tos vešlios juodos barzdos būti neturėtų. Todėl diskusija tuščia . Privačiai mokyti atsiunčiavusiškus proto ubagėlius vaikučius, kur nesvarbu ko juos mokys ir kas. Rezultatas bus tas pats - mumūūū lygio individai.

VAIKAMS REIKIA JUDRIOS VAIKYSTĖS ....

VAIKAMS REIKIA JUDRIOS VAIKYSTĖS .... portretas
Vaikai dar mamos pilvuke ugdomi...... Svarbu neperlenkt lazdą ir išsaugot turiningą vaikystę.... Mokslai mokslams nelygu...Visada prisiminti LAZDA TURI DU GALUS IR Į ABU REIKIA ŽIŪRĖTI ...Visada būna galutinis rezultatas ir jį reikia mokėti iš anksto pamatyti...
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

  • Bent trumpam pabūti gyvūnu – nauja tendencija tarp paauglių
    Bent trumpam pabūti gyvūnu – nauja tendencija tarp paauglių

    Socialiniame tinkle „TikTok“ tarp paauglių plinta nauja tendencija – užsidėję pūkuotą uodegą, gyvūno veidą imituojančią kaukę vaikai laksto keturiomis. Kai kuriems tai tik pramoga, tačiau daliai jaunuolių tai jau tampa kasdienyb...

    45
  • Šeima – tarsi universitetas, kuriame mokomės iš artimųjų
    Šeima – tarsi universitetas, kuriame mokomės iš artimųjų

    Konfliktai šeimoje, darbe, su partneriu ir vaikais. Nesusikalbėjimas, neįsiklausymas, liūdesys ir pyktis. Santykių kūrimo mokymų ir seminarų autorė, psichologė Ilona Abel sako, kad kai žmogus nebepakelia santykių svorio, yra išeitis. S...

    1
  • O dabar pakalbėkime apie… nieką
    O dabar pakalbėkime apie… nieką

    Kaip dažnai pagaunate save ar kitus sakant: „nieko nenoriu“, „niekas neįdomu“, „viskas gerai“ ir pan.? Ką iš tiesų sako mūsų vartojami žodžiai „niekas“ ir „viskas“? ...

  • Namų darbų ruoša kartu su vaiku – šaunu ar tabu?
    Namų darbų ruoša kartu su vaiku – šaunu ar tabu?

    Prasidėjus mokslo metams, tėvams gali kilti klausimas, kiek jiems būtina įsitraukti į vaiko mokslus: ar padėti ruošti namų darbus, tikrinti, kontroliuoti, priminti ir panašiai. Ši dilema dažnai šeimai tampa aktuali vaikui ti...

  • Stresas ar profesinis perdegimas? Skirtumas gali būti mirtinas
    Stresas ar profesinis perdegimas? Skirtumas gali būti mirtinas

    Ar kada esate patyrę būseną, kai atrodo, jog jau viskas, tiesiog visko per daug, daugiau nebegaliu? Ką tuomet galvojote? Kaip šią būseną apibūdintumėte? Ši tema pradeda straipsnių ciklą „Profesiniai konstruktai“, kuriame ...

    1
  • Terapiniai šunys padeda pamilti knygas
    Terapiniai šunys padeda pamilti knygas

    Nauji mokslo metai kai kuriems vaikams atnešė nemažai nerimo ir baimės, ypač jei jie susiduria su sunkumais mokydamiesi skaityti. Patyrusios kaniterapeutės, lydint auksaspalvei retriverei Brunai ir kavalieriaus karaliaus Karolio spanieliui Lu, vaik...

  • Bendravimas su suaugusiaisiais – esminė vaikų kalbos raidos dalis
    Bendravimas su suaugusiaisiais – esminė vaikų kalbos raidos dalis

    „Suaugusiųjų ir vaikų pokalbiai itin svarbūs ankstyvajam kalbos vystymuisi“, – teigia dr. Eglė Krivickaitė-Leišienė. Vytauto Didžiojo universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto Lituanistikos katedros asistentė, Skaitmenini...

  • Mamą ir dukrą suartino sudėtingiausi gyvenimo iššūkiai
    Mamą ir dukrą suartino sudėtingiausi gyvenimo iššūkiai

    Kaip ir kiekvieną rugsėjį, jau 16 metų vėžiu sergančius vaikus globojantis paramos ir labdaros fondas „Mamų unija“ mini auksinio kaspino mėnesį. Už fondo vairo stovinčios mama ir dukra – Eglė Mėlinauskienė ir Justina Žukauskie...

  • Lengvas startas. Kaip padėti pirmokėliui lengviau adaptuotis?
    Lengvas startas. Kaip padėti pirmokėliui lengviau adaptuotis?

    Pirmieji mažylio žingsniai pirmoje klasėje ne visada būna lengvi. Kas lemia pirmokėlio nenorą ar net baimę eiti į mokyklą ir kaip tėvai gali padėti jam įveikti šiuos iššūkius, kalbamės su „Instagram“ paskyros &bdq...

  • Rudens iššūkiai mūsų psichologinei savijautai
    Rudens iššūkiai mūsų psichologinei savijautai

    Rudenėjant daugelis susiduria su neigiamais emociniais ir psichologiniais pokyčiais. Jiems didelę įtaką gali turėti sutrumpėjusios ir vis tamsesnės dienos, grįžimas į mokslus ir darbus, atvėsę orai ir sumažėjęs fizinis aktyvumas. ...

Daugiau straipsnių