- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
"Šiandienis pasaulis greitai keičiasi. Žmonės taip pat keičiasi ir taikosi prie pasaulio kaitos. Ateities žmonės – kas jie? Kaip užauginti vaiką, kuriam ateityje seksis?" – samprotauja ankstyvojo ugdymo mokyklos "Eureka" mokytoja Justė Petkuvienė ir dalijasi specialistų įžvalgomis bei savo rekomendacijomis, auginant vaikus.
Ruoštis reikia dabar
2017 m. lapkritį "McKinsey&Co" – tarptautinė vadybos konsultavimo įmonė – straipsnyje, įvertinusi svarbius demografinius ir ekonominius modelius bei tendencijas, nustatė labiausiai ieškomų profesijų darbuotojus iki 2030 m.
Artimiausiu metu, anot autorių, darbo rinkoje bus paklausūs šie ekspertai: sveikatos priežiūros paslaugų teikėjai; profesionalai inžinieriai, mokslininkai ir analitikai; IT specialistai (kompiuterių inžinieriai ir specialistai); mokytojai; vadybininkai ir vadovai (nelengvai pakeičiami mašinomis).
Be to, kiti mokslininkai mano, kad atsiras naujų profesijų, tokių kaip kibernetinių tyrėjų, skaitmeninių kalbininkų, proto rengybos trenerių, emocijų dizainerių ir kitų įdomių profesijų, kurios šiuo metu atrodytų keistai.
Kokių įgūdžių ir kompetencijų turėtų turėti šių sričių specialistai? JAV psichologė Joan Brown, išstudijavusi ateities profesijų reikalavimus, sako, kad ateičiai turime pradėti ruoštis jau dabar.
Vaikas augs lydimas sėkmės ir laimingas tik apsuptas meile bei pasitikėjimu, todėl skatinkite vaiką, padėkite jam siekti tikslų ir ugdytis, priimkite vaiko silpnybes bei kitas ypatybes.
Štai dešimties ateities kompetencijų, kurios leis jūsų vaikui tapti ateities profesionalu:
gebėjimas samprotauti ir analizuoti savarankiškai, nenaudojant konkretaus šablono, kritinio mąstymo įgūdžių turėjimas;
gebėjimas apginti požiūrį ir pateikti svarių argumentų, t.y. pasitikėjimas savimi;
atsparumas stresui, adekvatus atsakas į nesėkmes, gebėjimas iš tų nesėkmių padaryti tinkamas išvadas;
bendravimo įgūdžiai, gebėjimas prieiti prie bet kurio žmogaus, įvertinant jo stipriąsias ir silpnąsias puses;
pažengęs emocinio intelekto lygis;
prisitaikymas, greitas reagavimas į besikeičiančias sąlygas;
gebėjimas atlikti daugybę užduočių ir tinkamai planuoti veiksmus;
noras tobulėti ir asmeninis augimas;
psichinė ir fizinė sveikata, teigiamas požiūris į sveiką gyvenimo būdą;
gebėjimas mąstyti "už dėžutės ribų" ir kūrybiškumas.
Pasitikėti ir gerbti
Kaip prisidėti prie ateities kompetencijų lavinimo jau dabar? Mokytoja J.Petkuvienė, remdamasi JAV psichologės J.Brown įžvalgomis, pateikia keletą patarimų, kaip tėvai ir mokytojai gali prisidėti prie svarbių ateičiai kompetencijų ugdymo jau dabar, lavinant 2–6 metų vaikus. Norint pasiekti tikslo, kad vaikas būtų lydimas sėkmės, labai svarbu bendradarbiauti tėvams ir mokytojams. Tik dirbdami kartu galime pasiekti geriausių rezultatų.
Laikas: ankstyvojo ugdymo mokyklos „Eureka“ mokytoja J.Petkuvienė įsitikinusi, kad tėvai ir mokytojai gali prisidėti prie svarbių ateičiai kompetencijų ugdymo lavindami 2–6 metų vaikus. Asmeninio arch. nuotr.
Pirma, vaikas augs lydimas sėkmės ir laimingas tik apsuptas meile bei pasitikėjimu, todėl skatinkite vaiką, padėkite jam siekti tikslų ir ugdytis, priimkite vaiko silpnybes bei kitas ypatybes. Lyderystės strategė Gulnar Vaswani prideda, kad turime pasitikėti vaiku, nes tie, kurie jaučia saugumą ir pasitikėjimą bei meilę, mokosi patys priimti tam tikrus sprendimus, pasitiki savimi.
Antra, kasdien rodykite pavyzdį savo sūnui ar dukrai. Pavyzdžiui, vaikas niekada nesidomės knygomis, jei jūsų namuose nėra knygų, ar neišmoks žavėtis menu, jei nekeliausite į teatrus ar parodas. Būkite kartu, aplankykite kuo daugiau naujų vietų. Keliaukite ir susipažinkite su aplinka: tyrinėkite augalus, pastatus, vėliavas ir pan.
Trečias patarimas – gerbkime vaikus ir juos išklausykite. Jei vaikas jau gana didelis ir moka kalbėti, klauskite ir kalbėkite su juo, parodykite, kad jums svarbu, ką jis sako. Svarbu klausti ne apie tai, ką jis valgė pietums ar kiek dieną snūduriavo, o kokie įvykiai vyko jo gyvenime: kas jį džiugino ir kas nuliūdino. Paklauskite, su kuo šiandien žaidė jūsų vaikas ir su kuo galbūt nesisekė taip sėkmingai draugauti. Svarbu užduoti atvirus klausimus, kad vaikas mokytųsi samprotauti ir atsakymas nesibaigtų taip arba ne.
Bendradarbiauti su vaiku
"Išmokykite vaiką susidoroti su nesėkmėmis nesumenkinant jo rūpesčių – tai labai svarbus ketvirtasis mano patarimas", – atkreipia dėmesį J.Petkuvienė.
Svarbu įvardyti jausmus ir pasiaiškinti situaciją, kurioje jie kilo, bendradarbiaukite su vaiku kartu rasdami išeitį iš nemalonios situacijos: "Matau, kad esi nusiminęs, jog sugedo tavo mėgstamiausias žaislas. Kai nusiraminsi, kartu sugalvosime, kaip tai sutvarkyti."
Neigiama patirtis yra reikalinga ateities tikslams pasiekti. G.Vaswani rašo, kad įmonės auga ir plečiasi, o vaikai, kurie mokosi bendradarbiauti namuose spręsdami problemas kartu su savo tėvais, geriau geba mąstyti, dirbti komandose ir bendradarbiauti ieškodami naujoviškų sprendimų, reikalingų sprendžiant XXI a. iššūkius.
Penktas patarimas – palaikykite vaiką užsiimant nauja veikla, sukurkite jam palankias sąlygas savarankiškai vystytis. Norėdami tai pasiekti, nepateikite vaikui paruoštų atsakymų, o paskatinkime jo mąstymo procesus klausimais. Smalsumas yra geriausia motyvacija įgyti naujų žinių.
Paskutinis patarimas – pratinkite vaiką prie sveikos gyvensenos ir sporto. "Primenu, geriausias pavyzdys esame mes – aplink vaiką esantys suaugusieji", – atkreipia dėmesį J.Petkuvienė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Būti čia ir dabar – nelengva užduotis
Jeigu stovite transporto spūstyje, nereiškia, kad tiesiog stovite joje. Jūs mintyse esate rytojaus susitikime su klientu, poryt – tėvų susirinkime. Arba tebesate praėjusį šeštadienį pas mamą, kuri tebepyksta, kad naujų vaist...
-
Suomiai – laimingiausi pasaulyje: kuo čia dėta savanorystė?
Suomija pagal Pasaulinio laimės indekso tyrimus jau ne vienus metus tituluojama laimingiausia šalimi pasaulyje ir, atrodo, nė neketina sustoti – šį titulą jau septintą kartą priglaudė ir 2024-aisiais. Kol visas pasaulis bando perpras...
-
„Geštalto praktika“: metodai, padedantys pažinti žmogaus vidinį pasaulį
Geštalto terapija – tai humanistinis psichoterapijos metodas, orientuotas į žmogaus gebėjimą suvokti ir integruoti savo jausmus, mintis ir elgesį. Jos tikslas – padėti asmeniui pasiekti didesnį sąmoningumą ir atsakomybę už savo gy...
-
Vaikų saugumas: gali padėti artimi santykiai ir technologijos
Šiandieniame sparčiai besivystančiame pasaulyje vaikų saugumo užtikrinimas kartu išlaikant jų nepriklausomybės poreikį ir atsakingumą tampa ne vienos šeimos iššūkiu ir nesutarimų priežastimi. Nesprendžiamos ir ats...
-
Tyrimas: lietuvių emocinis atsparumas kur kas blogesnis nei Europoje1
Kas antras žmogus Lietuvoje abejoja savo gebėjimu susitvarkyti su iškilusiais sunkumais, o kas penktas jaučia nepasitikėjimą savimi. Tokias tendencijas atskleidė „Tele2“ užsakymu atliktas, kartu su Vilniaus universitetu (VU) parengtas...
-
Po Naujųjų – suaktyvėjęs lietuvių įsitraukimas į hobius: psichologai turi paaiškinimą1
Sausiui prasidėjus, gyventojai stačia galva neria į hobius. Iškart po Naujųjų – užsipildė sporto salės, baseinai, šokių, keramikos užsiėmimai. Tendencija nesikeičia metai iš metų, naujų tikslų įgyvendinimo daugelis gr...
-
Švenčių padarinys – pošventinis liūdesys15
Po švenčių neretai jaučiamės apsunkę ne tik nuo silkės ar baltos mišrainės. Sunkios tampa ir mintys. Kaip sausį nepasiduoti pošventiniam liūdesiui ir vėl grįžti į ritmą? ...
-
Sausis – liūdniausias mėnuo?1
Po švenčių spindesio sausis daugeliui gali atrodyti ir atrodo tamsiausias mėnuo. Kaip išvengti šios sausio mėnesio depresijos? Apie tai LNK žurnalistas kalbėjosi su Žmogaus studijų centro partneriu – psichologu Justinu Buroku...
-
Ekspertė pataria, kaip išmokti „sveikai“ pyktis1
Didysis santykių menas – ne nesipykti, o mokėti išsakyti savo nuomonę ir poziciją be ilgų kivirčų ar durų trankymo. ...
-
Paromis neužmieganti Rūta Survilaitė – atvirai apie nemigą: ir daiktai ima keisti formas22
„Taip atrodo nemiga. Labai prašau plačiai dalintis. Tai svarbu“, – savo feisbuko paskyroje neseniai rašė teisininkė, vertėja, poetė Rūta Survilaitė, savo mintimis besidalijanti ir tinklaraštyje „Margos p...