- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vyriausybė siūlo didinti degalų akcizą. Degalų kainas švieslentėse vairuotojai mato kasdien, tačiau kiek moka už degalų akcizą, – nė nežino.
Šiuo metu bešvinių variklių benzinui akcizas siekia kone 0,5, o dyzeliniams – 0,4 euro centų už 1 l. Aplinkos ministerija siūlo benzino akcizą išlaikyti tokį patį, o dyzelino – palaipsniui didinti: po dvejų metų – 0,1 euro centų, o 2026 m. dyzelino akcizas taptų didesnis už benzino.
„Turi būti nuosekli politika, kad dyzelinas, kuris taršesnis už benziną, nebūtų pigesnis. Yra tikslas suvienodinti mokesčiais“, – pažymėjo aplinkos ministras Simonas Gentvilas.
2025 m. brangtų ir benzinas, ir automobiliams naudojamos suskystintosios dujos. Jos iki šiol laikytos ekologiškesnėmis už įprastus degalus. Ministerija skaičiuoja, kad dėl to degalai palaipsniui brangtų nuo kelių iki keliolikos centų. Tačiau tikslas – ne papildyti biudžetą, o mažinti taršą, dėl kurios Lietuvai gresia baudos.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
„Galima bauda arba mūsų papildomos išlaidos siektų 700 mln. eurų“, – pabrėžė aplinkos ministras.
Trejus metus maisto kurjeriu dirbantis Eugenijus vairuoja taupų dyzelinį automobilį, tačiau, išgirdęs apie didesnius mokesčius, vyras nebežino, ar kurjerio darbas apsimokės. Kas mėnesį degalams tektų išleisti papildomus 100 eurų.
„Reikia žiūrėti, ką pačios įmonės darys: ar didins tarifus, ar gal kompensuos valstybė“, – svarstė kurjeris Eugenijus Danilovas.
Dėl akcizų mokesčių pokyčių Seimo nariai ministrą užpuolė klausimais. Šių pataisų priimti nesiseka kone dvejus metus. Opozicija sako, kad dėl to, nes projektas kelia daug abejonių.
„Turime senstantį automobilių parką, kuris vis tiek bus naudojamas, tiesiog mokėsime daugiau už degalus, sumokėsime daugiau mokesčių įvairiausiomis formomis ir galiausiai mokėsime baudas ES, nes išmetamųjų dujų praktiškai nesumažės“, – ateities perspektyvas bandė nupasakoti Seimo narys Vytautas Gapšys.
70 proc. Lietuvos automobilių – dyzeliniai. V. Gapšys mano, kad vien tik dėl mokesčių dyzelinu varomų priemonių nesumažės, o žmonės piltis degalų važiuos į Lenkiją.
„Sunku pasakyti, bet tai, žinoma, paskatins ilgainiui persėsti į taupesnius automobilius“, – prognozavo S. Gentvilas.
Didinti akcizus planuojama, kai Lietuvoje vis dar dviženklė infliacija. Opozicija mano, kad dėl to kainos mažės lėčiau. Tačiau Finansų ministerija ramina: įtaka kainų augimui – menka.
„Akcizo didinimui ir CO2 dedamosios įtaka vidutinei metinei infliacijai siektų apie 0,3 procentinio punkto“, – pabrėžė finansų viceministrė Rūta Bilkštytė.
Sunku pasakyti, bet tai, žinoma, paskatins ilgainiui persėsti į taupesnius automobilius.
Didinti mokesčių ūkininkams su mokesčių lengvatomis kovojanti Vyriausybė nesiryžta. Žemės ūkyje naudojamam žaliajam dyzelinui ir toliau numatyta lengvata. Tad už traktorių taršą veikiausiai mokės dyzelinius automobilius vairuojantys pensininkai.
„Ūkininkai turi išskirtines sąlygas ES mastu. ES apibrėžiama ir jų paramos politika, ir degalų politika. Mes tiesiog nusprendėme nesikišti“, – sakė aplinkos ministras.
Daugiau tektų mokėti ir savarankiškai besišildantiems namus. Kiltų mokesčiai ir už durpes, koksą, lignitą, akmens anglis, raudoną dyzeliną ir maisto gamybai naudojamas gamtines dujas.
„Daugelis šalių, teikdami akcizų ir mokesčių įstatymų projektus, lygiagrečiai teikia ir tam tikrus kompensavimo mechanizmus verslo atstovams arba fiziniams asmenims, kurie šiuo metu naudoja šiuos degalus“, – pastebėjo Seimo narys Algirdas Butkevičius.
Anot Finansų ministerijos, po dvejų metų vien iš akcizo mokesčio papildomai būtų surinkta 80 mln. eurų, o su dvideginio dedamąja – dvigubai tiek.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Įkurtuvės Kauno inovacijų parke: pirmasis investuotojas su 50 milijonų eurų krepšeliu
Valstybei svarbaus ekonominio objekto statusą turintis Aleksoto inovacijų pramonės parkas sulaukė pirmojo investuotojo – biotechnologijų bendrovės „Wellgem Biopharma“. Trečiadienį oficialiai paskelbti naujakurių plėtros planai dėl ...
-
LŠTA: šilumos kainos mažės, jei daugiau vartotojų prisijungs prie centralizuoto šilumos tiekimo
Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos (LŠTA) prezidentas Valdas Lukoševičius teigia, kad norint užtikrinti mažėjančias šildymo kainas reikalinga prijungti didesnį kiekį vartotojų prie centralizuoto šilumos tiekimo va...
-
Vyriausybė palaiko siūlymą skirti baudas už prekių su nacistine ir komunistine simbolika gabenimą5
Ministrų kabinetas palaiko iniciatyvą numatyti administracinę atsakomybę už prekių su nacistine ir sovietine atributika gabenimą, siekiant tokius daiktus platinti. ...
-
Lietuvos bankas pirmąjį pusmetį gavo dukart mažiau skundų
Lietuvos bankas (LB) šių metų pirmąjį pusmetį gavo beveik dukart mažiau skundų nei pernai – 521. Anot LB, tai lėmė itin sumažėjęs skundų dėl mokėjimo paslaugų skaičius. ...
-
Seimo komitetas: tik laikinai prekybą vykdantys užsieniečiai gali nekalbėti lietuviškai
Užsieniečių, kuriems prekių pardavimas nėra nuolatinė veikla, siūloma neversti mokytis lietuvių kalbos, kad jie susikalbėtų su klientais. ...
-
„Sodros“ išmokų pokyčiai: naujos „grindys“ ir „lubos“ nuo spalio1
Nuo spalio perskaičiuotos vadinamosios „Sodros“ išmokų „grindys“ ir „lubos“ – patys mažiausi ir patys didžiausi galimi išmokų dydžiai. Šie pokyčiai aktualūs ne visiems išmokų gavėj...
-
KAM: Gynybos fondas per pusantros paros surinko 6,75 tūkst. eurų1
Antradienį pradėjęs veikti Valstybės gynybos fondas, į kurį internetu gali aukoti visi Lietuvos gyventojai, verslas ir organizacijos, per pusantros paros surinko 6,75 tūkst. eurų, BNS informavo Krašto apsaugos ministerija (KAM). ...
-
Vidurinioji klasė Lietuvoje: įvardijo kriterijų, leidžiantį save jai priskirti
Vidurinei klasei save priskiria maždaug kas antras Lietuvos gyventojas. Nors statistiškai vidurinioji klasė šalyje – didžiausia istorijoje, dalis jos tokia visai nesijaučia. ...
-
Trečiadienio rytą staigiai pakilo elektros kainos: kas ir kurią valandą mokėjo daugiausiai?9
Brangesnis rytas trečiadienį buvo tiems, kurie nefiksavo elektros kainų ir naudojasi biržos planu. ...
-
Seimo komitetas – už paprastesnį pluoštinių kanapių produktų importą
Seime kelią skinasi pataisos, sudarančios palankesnes sąlygas iš kitų Europos Sąjungos (ES) valstybių į Lietuvą įvežti pluoštinių kanapių produktus ir jų gaminius – siūloma supaprastinti reikalavimus jų tiekėjams. ...