- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kad ir koks išmanus didmiestis būtų, visą jo potencialą gali nubraukti neefektyvus kelių tinklas, verčiantis gyventojus leisti laiką spūstyse. Todėl miestų planuotojai kartu su technologijų bendrovėmis ieško sprendimų, leidžiančių realiu laiku stebėti automobilių judėjimą ir padedančių planuoti eismo srautus.
Informacija tarnyboms
Tam tikroje miesto dalyje suaktyvėjus kelių policijos patruliams laikinai pavyksta išspręsti kai kurias eismo problemas.
Nuolat skubantys vairuotojai priversti dažniau užmesti akį į spidometrą, atkreipti dėmesį į kelių ženklinimą, tapti draugiškesniais kitiems eismo dalyviams.
Deja, žmogiškieji eismo priežiūros tarnybų resursai – riboti, todėl tenka pasitelkti technologijas. Eismo stebėjimo sistemos geba kiekvieną sankryžą paversti tam tikru kontrolės punktu.
Dirbtiniu intelektu aprūpintos specialios kameros gali aptikti įvairius kelių eismo taisyklių pažeidimus: pradedant autobusams ir pagalbos tarnyboms skirtų juostų užėmimu ir baigiant sankryžos kirtimu degant draudžiamam šviesoforo signalui.
Sistema – nepaprastai tiksli, o pažeidėjai aptinkami 200 m atstumu, esant net ir blogiausioms oro sąlygoms. Visa tai – dėl galingų vaizdo apdorojimo algoritmų, gebančių identifikuoti automobilio valstybinius numerius žmogaus akiai neįžiūrimose nuotraukose.
Be to, aštrių akių sprendimas gali atpažinti automobilių avarijas ir apie tai informuoti pagalbos tarnybas, taip galimai išgelbstint nukentėjusiųjų gyvybę ir paspartinant eismo atkūrimą užblokuotame kelio ruože.
Paieška – itin operatyvi
Eismo stebėjimas – nepakeičiamas norint nustatyti pažeidėjus, tačiau kartais vien jo neužtenka. Tuomet pasitelkiama didžiųjų duomenų analizė, leidžianti išaiškinti su transporto priemonėmis susijusius nusikaltimus.
Tamsiu paros metu partrenkti pėstieji, pavogti automobiliai ar apgadintas turtas – dauguma šiuos nusižengimus padariusių asmenų dažnai nebūna surasti dėl prasto matomumo ar liudininkų stokos, tačiau sistema, pasitelkusi ir išanalizavusi jai prieinamus didžiuosius duomenis, nusikaltime dalyvavusį automobilį galėtų surasti per kelias sekundes.
Šis sprendimas nepakeičiamas ir planuojant eismą. Pavyzdžiui, apdorojus didelės apimties stebėjimo kamerų duomenis, atsirastų galimybė identifikuoti didžiausius automobilių ir kitų transporto priemonių srautus tam tikromis valandomis. Tokia informacija padėtų iš esmės pertvarkyti šviesoforų veikimo algoritmus, pailginant žalio šviesoforo signalo degimo laiką labiausiai apkrautose gatvėse.
Be to, visa tai galėtų būti atliekama realiu laiku, reaguojant į nuolat besikeičiančią eismo situaciją.
Įdiegus kelis šimtus išmanių kamerų, valstybinių numerių skaitiklių, elektroninių policijos stotelių ir kitų įrenginių, vos per trejus metus užfiksuota net 60 mln. pažeidimų.
Veikia ir Baltijos šalyse
Panašios eismo taisyklių pažeidimus fiksuojančios technologijos plačiai naudojamos visoje Europoje.
Per draudžiamą šviesoforo signalą sankryžas kertančias transporto priemones fiksuojančios kameros itin paplitusios Nyderlanduose ir šiaurės Italijoje, Anglijoje sparčiai plečiamas viešojo transporto eismo juostų automatinio stebėjimo sistemų tinklas.
Automatinio šviesoforų reguliavimo pagal eismo srautus ir kitos eismo stebėjimo sistemos ne vienus metus sėkmingai veikia ir Baltijos šalyse bei Lenkijoje.
Moderniausios eismo stebėjimo sistemos šiandien gali stebėti eismą kelių kilometrų spinduliu, fiksuoti eismo spūstis, pranešti apie incidentus ir atitinkamai reguliuoti šviesoforus.
Nuskaityti valstybinius transporto priemonės numerius eismo stebėjimo sistemos gali net prasčiausiomis oro sąlygomis, taip pat jos gali patikrinti, ar transporto priemonė turi privalomąjį draudimą ir galiojančią techninę apžiūrą.
Tyrimais įrodyta nauda
Siekiant įsitikinti, kad išmanios eismo sistemos sprendimai išties naudingi, atlikti eksperimentai antrame pagal dydį Pakistano mieste Lahore.
Jis pasirinktas neatsitiktinai: dėl itin spartaus ekonominio augimo didmiesčio gatvės tapo chaotiška arklių tempiamų vežimų, automobilių, autobusų ir motociklų maišalyne. Įdiegus kelis šimtus išmanių kamerų, valstybinių numerių skaitiklių, elektroninių policijos stotelių ir kitų įrenginių, vos per trejus metus užfiksuota net 60 mln. pažeidimų. Skaičiuojama, kad tai padėjo eismo įvykių skaičių sumažinti 83 proc. ir išlaisvino gatves nuo spūsčių.
Tuo metu Saudo Arabijos mieste Janbu šešiolikoje pagrindinių sankryžų sumontavus vos 250 aukštos rezoliucijos kamerų su išmania vaizdo apdorojimo sistema, kelių eismo taisyklių pažeidimų skaičių pavyko sumažinti 60 proc.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Plikledžio sezonas prasidėjo – ką verta prisiminti vairuotojams?
Artėjant žiemai, į darbą skubantys vairuotojai vis dažniau susiduria su slidžia kelio danga. Ryte netikėtai susiformavęs plikledis pastarosiomis savaitėmis sukėlė ne vieną eismą paralyžavusią avariją. Ką reikėtų prisiminti vairuojant slidži...
-
Griežto žingsnio atsisakė, bet trūkumų netoleruos1
Nuo 2025 m. vasario 1-osios turėjęs įsigalioti griežtesnis valstybinio numerio ženklų būklės vertinimas Techninės apžiūros centre (TAC) atšaukiamas. Taip nusprendė Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). ...
-
Atšvaitai – niekis? Keiskime požiūrį1
Baltijos šalyse eismo sąlygos šaltuoju sezonu panašios, tačiau pėsčiųjų požiūris į savo saugumą keliuose itin skiriasi. ...
-
Primena: dalis vairuotojų nuo sausio gali netekti teisės vairuoti3
Svarbi žinia vairuotojams: lieka pusantro mėnesio pasitikrinti sveikatą tiems, kurie dar to nepadarė. Jeigu jūsų medicininė pažyma nebegalioja, nuo sausio 1-osios nebegalėsite vairuoti. Nuo naujųjų metų įvedama nauja tvarka: vairuotojo pažymėjim...
-
Dėmesio, vairuotojai: demaskavo, kaip jūs elgiatės, pravažiavę greičio matuoklius35
Jau daugiau nei savaitę turėtume važinėti lėčiau, nes įsigaliojo žiemos sezono taisyklės. Autostradoje bei greitkeliuose lengvieji automobiliai iki balandžio mėnesio galės važiuoti ne didesniu nei 110 km/val. greičiu. Automobilininkai kelia klaus...
-
Sukritikavo dėl vairuotojų siaubo – greičio matuoklių: persistengė?5
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „VIA Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Lietuvoje labai išaugo greičio matuoklių skaičius: ar jų ne per daug?29
Vairuotojus drausminančių momentinių ir vidutinio greičio matuoklių kasmet vis daugiau tiek miestuose, tiek užmiesčio keliuose. Tačiau Valstybės kontrolė nustatė, kad už kelius atsakinga įmonė „Via Lietuva“ kelias dešimtis vidu...
-
Mopedus ir lengvąsias keturrates priemones vairuoti galės tik 16 metų sulaukę jaunuoliai
Seimas šią savaitę pritarė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisoms, kuriomis mopedus ir lengvąsias keturrates priemones galės vairuoti tik 16 metų sulaukę jaunuoliai. ...
-
Gamintojai – tarp optimizmo ir rūpesčių
Transporto priemonių ir joms skirtų reikmenų gamintojų stovyklose – permainingos nuotaikos: vieni džiaugiasi ūgtelėjusiu pardavimu, kiti kremtasi dėl sumenkusio pelno ar ketina atleisti darbuotojus, uždaryti gamyklas. ...
-
Ralio dalyviai pagerbs legendas
Kitąmet sausį vyksiančio 47-ojo Dakaro ralio dalyviai lenktynes pradės pagerbdami šių varžybų legendas, šiemet iškeliavusias anapilin. ...